Als een van de populairste social media ter wereld, speelt Facebook een cruciale rol bij online marketing. Omdat er dagelijks miljoenen mensen op het platform actief zijn, is door te adverteren via Facebook vrijwel elke doelgroep te bereiken. Daarnaast kun je eenvoudig specifieke doelgroepsegmenten targeten om de meest kwalitatieve bezoekers aan te trekken.
De kosten van adverteren op Facebook valt allezins mee, zodat je ook met een beperkt reclamebudget uitstekende resultaten kunt behalen.
Er zijn meerdere manieren om via Facebook jouw doelgroep te bereiken. Denk hierbij aan het plaatsen van onbetaalde organische posts, het 'boosten' van berichten of het uitgebreide adverteren door gerichte campagnes op te bouwen. De onbetaalde, organische posts kent echter diverse beperkingen vergeleken met het betaald 'boosten' van berichten. Maar de mogelijkheden bij het opbouwen van de campagnes zijn uitgebreid en daarom interessant voor jouw bedrijf of onderneming om je doelgroep te bereiken. Om meteen al bij het opzetten van adverteren op Facebook kosten te beperken, kies je voor een goed social media bedrijf.
Een ontegenzeggelijk verschil tussen een organische en gepromote post, is vooral het bereik en daarmee het aantal mensen dat een gepromote post onder ogen krijgt. Maar daarnaast zijn er meerdere voordelen voor jouw bedrijf of onderneming om met adverteren Facebook aan de slag te gaan. Denk hierbij aan de uitgebreide mogelijkheden om specifieke doelgroepen te targeten om de meest kwalitatieve bezoekers aan te trekken. Een ander voordeel is het opbouwen van advertenties met een specifieke doelstelling. Dat wil zeggen dat een advertentie aanpasbaar is op basis van wat je als onderneming of bedrijf probeert te bereiken. Door middel van remarketing is het mogelijk om een advertentie te tonen aan gebruikers die de website in het verleden hebben bezocht.
Het opbouwen van een Facebook campagne met bijbehorende advertenties gebeurt met behulp van de advertentiemanager en is te vergelijken met Google Ads. Hierin wordt een campagne opgebouwd, waarbij de doelstelling van de campagne wordt bepaald. Dit kan bijvoorbeeld merkbekendheid zijn, het stimuleren van verkeer naar je webshop of het genereren van ‘likes’ op je advertentie of pagina.
Vervolgens bepalen we je doelgroep door details als gewenste leeftijdscategorie, geslacht, woonplaats, interesses en andere relevante demografische gegevens in te vullen. Nadat het gewenste budget is ingesteld, kunnen de advertenties worden aangemaakt. Dit is tevens het moment waarop de gewenste advertentievorm wordt geselecteerd. Denk hierbij aan een link advertentie waardoor de doelgroep met 1 klik op de website of webshop terecht komt, een carrouseladvertentie waarbij meerdere producten of diensten getoond worden of een video-advertentie. En met een bijpassende tekst en call-to-action kunt u de doelgroep overhalen om de gewenste actie te ondernemen.
Tot slot kun je in de advertentiemanager ook de resultaten van een campagne inzien, zoals bij Google Analytics.
Mensen die vaak gebruik van Facebook maken, krijgen dagelijks meerdere advertenties voorgeschoteld. Daarom geven wij bij het opzetten van een campagne rond Facebook adverteren gedegen advies die ervoor zorgt dat je advertentie ook daadwerkelijk gezien wordt. De vormgeving van Facebook adverteren verschilt per product, dienst en bedrijf maar het is van belang dat de lezer geprikkeld wordt. Een aansprekende afbeelding, foto of video is daarbij onmisbaar, maar ook het bedenken van het tekstgedeelte vereist de nodige aandacht.
Wanneer we voor adverteren op Facebook tips over de begeleidende tekst geven, is het uitgangspunt ‘hou het kort en direct’. Social-mediagebruikers bepalen in een paar seconden of ze iets de moeite waard vinden om hun aandacht te geven. Bij adverteren Facebook moet dus direct duidelijk zijn wat jouw product, dienst of website biedt. Het uiteindelijke doel is om de lezer vast te houden en te prikkelen om de gewenste actie te ondernemen.
De Instagram app en bijbehorende website zijn eveneens onderdeel van Facebook. Hierdoor is het via de Facebook advertentiemanager mogelijk om dezelfde campagne op Instagram uit te zetten en de Instagram gebruikers te bereiken. Net zoals bij Facebook is het mogelijk om meerdere advertentietypes te creëren en diverse opties om de gewenste doelgroep te selecteren. Adverteren op Instagram leent zich voor uiteenlopende promotiecampagnes zoals het vergroten van je naamsbekendheid en de ondersteuning van aanbiedingen.
Ook het verspreiden van een corporate-, of tutorialvideo komt vaak voor. Het opzetten van loyaliteitsacties of een specifieke dienst of bepaald product onder de aandacht brengen bij de doelgroep komt vaak voor. Met name branded content en het laten zien van authentiek ogende foto's presteert goed via Instagram adverteren. Ook op Instagram geldt dat de boodschap kort en direct moet zijn.
Hoewel je adverteren op Facebook dus goed kan combineren met Instagram, zijn de tips Facebook adverteren toch aanzienlijk anders. Envoker helpt je daarom graag bij het opzetten van je advertenties. Wij weten precies wat en hoe adverteren op Facebook en Instagram werkt. Je vraagt je misschien nog af ‘wat kost adverteren op deze social-mediakanalen?’. Daarin kunnen we duidelijk zijn, want bij Facebook adverteren heb je je budgetgrens zelf in de hand.
Het is bijvoorbeeld mogelijk om een bepaald bedrag per dag of per campagne hiervoor aan te geven in de advertentiemanager. Facebook zorgt er dan voor dat de advertenties zo resultaatgericht mogelijk worden uitgezet onder jouw doelgroep. Om meteen al bij het opzetten van adverteren op Facebook kosten te beperken, kies je voor een goed social media bedrijf. Zo hou je meer geld over voor succesvol adverteren Facebook.
Envoker
Schuverweg 2
4462 HK
Goes
+31 113405700
info@envoker.com