Klant sturen via See Think Do Care model Google

Wanneer een potentiële klant je internetsite of webshop heeft gevonden, is de volgende stap natuurlijk deze tot een aankoop te verleiden. Aan het daadwerkelijk kopen van een dienst of product gaat echter meestal wat tijd vooraf. Net zoals in een winkel oriënteren klanten zich vaak eerst verder of denken ze nog even na over de voorgenomen aanschaf. Tijdens het online aankoopproces kan je je websitebezoeker middels Google See Think Do Care de juiste richting op sturen. See Think Do Care is gerelateerd aan de verschillende fases van de customer journey.

Wat houdt dit model in?

See Think Care Do is opgesteld door Google’s marketingexpert Avinash Kaushik en geeft aan hoe een succesvolle digitale klantreis verloopt. In het See-stadium is de bezoeker nog slechts een geïnteresseerde, die rondkijkt in je online winkel. Brand awareness creëren en het opbouwen van naamsbekendheid zijn op dat moment de belangrijkste drijfveren. Wanneer sprake is van de Think fase is je websitebezoeker al wat verder, maar nog niet over de streep. Je mogelijke klant is actief op zoek en vergelijkt bijvoorbeeld jouw product met dat van de concurrent. De Do fase is het punt waarop een definitieve keuze gemaakt is en overgegaan wordt tot aanschaf. Op dit cruciale moment treedt de bezoeker toe tot je klantenkring. Het Care-stadium betekent dat jij weer aan zet bent. Het doel hierbij is om de klant voor langere tijd aan je te binden.

Doelstellingen tijdens de SEE fase

Tijdens deze fase bestaat de doelgroep uit alle mensen die affiniteit hebben met jullie producten of diensten.

In deze fase is er nog geen intentie om iets te kopen of is de doelgroep nog niet per sé op zoek naar jullie producten of diensten.

Het doel tijdens deze fase is om de doelgroep bewust te laten worden van het merk.

SEE fase doelstellingen

Doelstellingen tijdens de THINK fase

In de THINK fase is de doelgroep zich nog aan het oriënteren voor je product of dienst

In het beste geval is de doelgroep al bekend geworden met je merk in de SEE fase en gaat de bezoeker direct naar de website om zich te oriënteren. Dit houdt in dat je reeds top of mind bent.

Het kan ook zijn dat de doelgroep pas tijdens de THINK fase voor het eerst in aanraking komt met je merk.

THINK fase doelstellingen

Doelstellingen tijdens de DO fase

Dit is de fase waarin de doelgroep overgaat tot het aanschaffen van je product of dienst.

De doelgroep is bewust van het feit dat ze een aankoop willen doen. We moeten ze nu alleen overhalen om deze aankoop bij jou te doen.

De doelgroep nu inmiddels bekend met je merk. 

DO fase doelstellingen

Blijf op de hoogte van het online marketing nieuws!

Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief naar onze klanten én geïnteresseerden. Deze nieuwsbrief staat vol met de laatste nieuwtjes op online marketing gebied. Wil je dus op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied schrijf je dan snel in!

Subtiele See Think Do Care marketing

Het gehele See Think Do Google traject staat ook wel bekend als de salesfunnel. De funnel bestaat uit de stappen die een bezoeker op de website van jouw bedrijf zet om uiteindelijk klant te worden. Zoals vermeld aan het begin van dit artikel hangen het Google model See Think Do Care en de customer journey nauw met elkaar samen. Het is dan ook de bedoeling dat een customer journey See Think Do Care als eindtraject heeft. Waar je tijdens dit proces evenwel voor moet waken, is dat de consument het gevoel krijgt dat het doen van een aankoop opgedrongen wordt. Dit is ook waar ontwikkelaar van het See Think Do Care model Kaushik voor waarschuwt op zijn website. Bedrijven zijn vaak teveel gericht op resultaat en willen zo snel mogelijk een koop sluiten. Men kan beter focussen op betere online marketing strategieën.

See Think Do Care framework draait om klant

Het snel en al te opzichtig verleiden van een klant tot een aankoop is echter niet wat digital marketing volgens het think do care model van Google en Kaushik inhoudt. Dat euvel is ook juist waarom Avinash Kaushik het framework in de e-marketingwereld bracht.

Op basis van dit model kan je de klantreis eenvoudig onderverdelen in fases en optimaal inspelen op waar in elk stadium behoefte aan is. Je kan dit doen door voor elk onderdeel van de See Think Do strategy de doelen te bepalen.

In de See of Think fase gelden immers andere KPI’s dan op het moment dat een aankoop wordt voltrokken en in de daaropvolgende Care-periode. Tijdens het doorlopen van het traject veranderen daarom ook de wijze van communiceren met de klant en de toe te passen call to action.

SEE THINK DO KPI's

Enthousiast en klaar om aan de slag te gaan?

Wij zeker! Neem direct contact met ons.

Customer journey bepaalt.

In de See Think Do en Care funnel zijn subtiliteit, klantgerichtheid en een daarbij passende boodschap dus de uitgangspunten. Indien jouw organisatie of onderneming zich al te zeer richt op het salesgedeelte, bestaat zelfs de kans dat je potentiële klanten afschrikt en zodoende online aankopen misloopt. Met name in het stadium van See Think is de mogelijkheid aanwezig dat je websitebezoeker een te commerciële persoonlijke marketingboodschap aangrijpt om bij de concurrent te gaan shoppen.

Daarom moeten bij See Think Do Care customer journey en langetermijnresultaat centraal staan en niet de conversie of de productverkoop an sich. Je moet je dan ook in de klant verplaatsen en weten waar deze behoefte aan heeft en op welke fase je gaat inzetten. Dat is de beste manier om je online bezoeker de klantreis volledig te laten ondernemen en te beklinken met een aankoop.

Het is fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion

We doen voor onze media-brands met regelmaat beroep op de expertise van Envoker. Hoewel we intern heel wat kennis hebben, is het fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion, het sparren over de beste strategie of gewoon de extra handjes die nodig zijn om een project rond te krijgen. In Envoker hebben we voor het eerst een transparant bureau gevonden dat met plezier haar kennis deelt en pragmatisch meedenkt. De communicatie loopt altijd snel en direct, wat voor een online media-bedrijf als het onze gewoonweg essentieel is. En misschien nog het belangrijkste: de resultaten zijn er. Het verschil met andere bureaus komt meteen bovendrijven.

Kevin Van der Straeten Kevin Van der Straeten
Managing Mind | Pinkminds

Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat.

Een open-minded, kritische én energieke club met ontzettend veel know-how over vrijwel alle aspecten van digitale marketing. Of het nu gaat over advertising, attributie, budgetten of strategische keuzes; Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat!

Wesley Koolen Wesley Koolen
E-Commerce Manager | Roompot Vakanties

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker.

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker. Ze hebben de nodige ervaring en kennis in huis om strategisch mee te denken op elk niveau. Daarnaast kan je ook voor uitvoerende taken meer dan gerust zijn van een correcte aanpak, met focus op de doelstellingen.

Nick Boterberg Nick Boterberg
Senior Online Marketeer | Combell

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken.

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken. Het resultaat is een zeer uitdagende online groeistrategie met bijbehorende begroting waarbij beschikbaar budget en ROAS maatgevend zijn.

Jornt de Meurichy Jornt de Meurichy
Online Traffic Manager | Roompot Vakanties

Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker

“Vanuit Roompot zijn we zeer te spreken over de samenwerking. Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker. Online marketing is een belangrijk onderdeel van onze totale marketing strategie, hiervoor leveren de marketeers van Envoker al jaren een grote bijdrage. De resultaten hieruit volgend zijn jaar op jaar zeer positief!"

Laura Ligthart Laura Ligthart
Director Sales | Roompot Vakanties

See Think Do Care Google en internetmarketing

Dankzij auteur en marketingdeskundige Avinash Kaushik is het model niet meer weg te denken uit de marketingwereld. Het toepassen van dit proces bij de zichtbare en onzichtbare online interactie met mogelijke klanten kan op diverse manieren. Dit uit zich in de praktijk bijvoorbeeld door de bezoeker in de beginstadia afgewogen content marketing te tonen. Te denken valt aan het presenteren van aanvullende informatie ten aanzien van een product of dienst waarvoor de desbetreffende klant reeds interesse heeft getoond. Of het aanbieden van een inschrijvings- of aanvraagoptie op gepaste momenten tijdens de See-, Think- en Do-fases. Hoewel je minder snel verkoopresultaat boekt, heb je hier op de lange termijn meer aan. Mail of bel Envoker om te zien hoe we jouw online marketing kunnen uitbreiden met See Do Think Care.

Recente artikelen

Bloovi
Combell
Decovry
Eventplanner.be / .nl
Halito
IgnitionOne
Roompot Vakanties
Verhuurwinkel.nl
Bing Ads
Connections
Dakenshop
Hogenboom Vakantieparken
StoryMe
Wellens Men
BandenConcurrent
Starss
Nilsson
Novid
Pinkminds
Villapark de Paardekreek
Sentia
Thermaalbad Arcen
BTS Tank Solutions
Dr. Feriduni Hair Clinic
LightBrands
Staen
Van Mele Tuinmeubelen
Neapharma
Klok'uus