Succesvolle online marketing strategie opstellen

Hoe mooi en gebruiksvriendelijk je webshop of website ook is, uiteindelijk bepalen je klantenkring en online bezoekers het succes ervan. En dat succes komt natuurlijk niet uit de lucht vallen, maar is iets waar intensief aan moet worden gewerkt.

Daarvoor is het noodzakelijk om een goede online marketingstrategie op te zetten. De vormgeving en uitvoering hiervan kunnen wisselen. Het doel is echter bekend en dat is dat een meetbaar resultaat moet worden behaald. Envoker staat voor succesvolle internet marketing op maat, die jouw online doelstellingen waarmaakt.

Het begin van elke internet marketing strategie

Digital marketing is een algemene term die in de praktijk van het internet vele facetten heeft en allerlei vormen kan aannemen. Voorbeelden van online marketing zijn onder andere zoekmachineoptimalisatie (SEO), zoekmachineadverteren (SEA) en promotie via banners, video’s, e-mail of social media.

Zoekmachinemarketing is een van de basispijlers van internetmarketing. Het optimaliseren van webcontent om de vindbaarheid in online search engines te verhogen staat dan ook vaak aan het begin van een e-marketing strategie.

Waar SEO te maken heeft met je online vindbaarheid in de organische zoekresultaten, is SEA het tegen betaling adverteren via Google en zoekmachines. Je advertentie wordt dan weergegeven in de vorm van een link naar jouw website of webshop. Omdat je site bovenaan in de Google-resultaten verschijnt wanneer mensen de juiste zoekterm gebruiken, is het een van de eerste die zij zien.

Uitgangspunt van marketing strategie online

Het is vanzelfsprekend uiterst belangrijk dat de gewenste online doelgroepen je webwinkel of website vinden. Maar bij goede internetmarketing komt in de beginfase nog meer kijken. Voorafgaand aan het ontwikkelen en uitrollen van een online campagne voor jouw bedrijf moeten de doelstellingen duidelijk zijn.

Met andere woorden: er moet een eindresultaat of streven worden afgesproken waartegen we de gedurende de internetcampagne geboekte resultaten kunnen afzetten. Wat de online doelstellingen zijn die je wilt realiseren, hangt af van wat je met de op te zetten digital marketing wilt bereiken.

De doelen moeten concreet en meetbaar zijn. Voorbeelden hiervan zijn met welk percentage je je klantenkring of marktaandeel wilt uitbreiden, wat de winstgroei moet zijn in een bepaalde periode, in welke regio je potentiële klanten wil vinden of een ander resultaat dat onze marketeers kunnen meten.

Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker

“Vanuit Roompot zijn we zeer te spreken over de samenwerking. Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker. Online marketing is een belangrijk onderdeel van onze totale marketing strategie, hiervoor leveren de marketeers van Envoker al jaren een grote bijdrage. De resultaten hieruit volgend zijn jaar op jaar zeer positief!"

Laura Ligthart Laura Ligthart
Director Sales | Roompot Vakanties

Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat.

Een open-minded, kritische én energieke club met ontzettend veel know-how over vrijwel alle aspecten van digitale marketing. Of het nu gaat over advertising, attributie, budgetten of strategische keuzes; Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat!

Wesley Koolen Wesley Koolen
E-Commerce Manager | Roompot Vakanties

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker.

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker. Ze hebben de nodige ervaring en kennis in huis om strategisch mee te denken op elk niveau. Daarnaast kan je ook voor uitvoerende taken meer dan gerust zijn van een correcte aanpak, met focus op de doelstellingen.

Nick Boterberg Nick Boterberg
Senior Online Marketeer | Combell

Het is fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion

We doen voor onze media-brands met regelmaat beroep op de expertise van Envoker. Hoewel we intern heel wat kennis hebben, is het fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion, het sparren over de beste strategie of gewoon de extra handjes die nodig zijn om een project rond te krijgen. In Envoker hebben we voor het eerst een transparant bureau gevonden dat met plezier haar kennis deelt en pragmatisch meedenkt. De communicatie loopt altijd snel en direct, wat voor een online media-bedrijf als het onze gewoonweg essentieel is. En misschien nog het belangrijkste: de resultaten zijn er. Het verschil met andere bureaus komt meteen bovendrijven.

Kevin Van der Straeten Kevin Van der Straeten
Managing Mind | Pinkminds

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken.

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken. Het resultaat is een zeer uitdagende online groeistrategie met bijbehorende begroting waarbij beschikbaar budget en ROAS maatgevend zijn.

Jornt de Meurichy Jornt de Meurichy
Online Traffic Manager | Roompot Vakanties

Onze diensten

Customer Journey

Om tot een succesvolle online business te komen is het belangrijk dat je weet waar je klanten en prospects online mee bezig zijn en hoe deze bediend willen worden wanneer zij je website bezoeken. Inzicht hierin maakt het mogelijk het pad tot een aankoop zo aantrekkelijk mogelijk in te richten. Eén van de manieren om meer uit je webshop of website te halen is het inzichtelijk maken van de customer journey van je klant. Envoker weet alles van online klantreizen en helpt je graag de klantbeleving naar een hoger niveau te tillen.

Customer Journey

See – Think – Do – Care

See Think Do Care is gerelateerd aan de verschillende fases van de customer journey. See Think Care Do is opgesteld door Google’s marketingexpert Avinash Kaushik en geeft aan hoe een succesvolle digitale klantreis verloopt.

See – Think – Do – Care

Geen online strategie zonder Key Performance Indicator

Het voornaamste meetbare resultaat van een internetmarketingstrategie wordt ook wel de Key Performance Indicator (KPI) genoemd. Door voorafgaand aan een online campagne een of meer KPI’s vast te stellen, wordt de mate van succes van een geïmplementeerde strategie snel duidelijk. Dit is niet alleen handig als leidraad, maar vanwege de snelheid waarmee ontwikkelingen op het internet zich voltrekken ook noodzakelijk.

Wanneer je een digital marketing strategie naar behoren en met succes wilt uitvoeren, moet deze namelijk continu worden bijgestuurd. Er kunnen zich wekelijks of soms zelfs dagelijks nieuwe ontwikkelingen voordoen, die om een wijziging van je online marketing vragen. De eindeloze data en statistische gegevens die je middels Google Analytics kunt inzien, maken het voor velen moeilijk om de informatie op de juiste wijze te interpreteren. KPI’s helpen je te bepalen welke cijfers er écht toe doen.

Blijf op de hoogte van het online marketing nieuws!

Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief naar onze klanten én geïnteresseerden. Deze nieuwsbrief staat vol met de laatste nieuwtjes op online marketing gebied. Wil je dus op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied schrijf je dan snel in!

Customer journey in kaart gebracht

Een van de zaken waar elke website of webshop naar streeft, is dat geïnteresseerden er per bezoek zoveel mogelijk tijd doorbrengen. Om te weten te komen hoe potentiële klanten zich gedragen op je site en welke online route ze daarbij volgen, kun je aan de hand van de beschikbare statistische gegevens de zogeheten customer journey achterhalen.

Een customer-journeymap maakt duidelijk welk traject een bezoeker van je webwinkel of site aflegt en laat bijvoorbeeld zien waar op welk moment op geklikt wordt. Dankzij de informatie die het in kaart brengen van de klantreis oplevert, wordt inzichtelijk wat het doel is van een bepaald online bezoek en leer je wat de desbetreffende potentiële klant drijft. Hierdoor kan je weloverwogen wijzigingen en verbeteringen rond je webshop, website of marketingstrategie aanbrengen. Verder maakt deze kennis op de persoon gerichte internet marketing mogelijk.

Klantgerichte marketing online strategie

Het van tevoren aangeven van je online doelstellingen en KPI’s en het traceren van de customer journey stellen je in staat het uiterste te halen uit je digital marketing. Zo kun je gedurende de campagne je bezoekers persoonlijke advertenties laten zien en doelbewust aansturen op een conversie, zoals een aankoop of een volgend bezoek aan je website.

Om geïnteresseerden via online marketing binnen te halen in je vaste klantenkring kan je naast SEA ook videoadvertenties en advertenties in de vorm van een e-mail in de inbox van mogelijke klanten tonen. Bij deze manieren van adverteren speelt Google AdWords een grote rol. Deze Google-tool is essentieel voor gevarieerde marketingcampagnes op uiteenlopende online kanalen. Benieuwd hoe Envoker lonende internet marketing kan uitrollen voor jouw websites? Neem dan contact op met een van onze marketeers.

Enthousiast en klaar om aan de slag te gaan?

Wij zeker! Neem direct contact met ons.

Recente artikelen

Bloovi
Combell
Decovry
Eventplanner.be / .nl
Halito
IgnitionOne
Roompot Vakanties
Verhuurwinkel.nl
Bing Ads
Connections
Dakenshop
Hogenboom Vakantieparken
StoryMe
Wellens Men
BandenConcurrent
Starss
Nilsson
Novid
Pinkminds
Villapark de Paardekreek
Sentia
Thermaalbad Arcen
BTS Tank Solutions
Dr. Feriduni Hair Clinic
LightBrands
Staen
Van Mele Tuinmeubelen
Neapharma
Klok'uus