Marketing automation voor betere verkoopresultaten

Het duurt vaak enige tijd voordat een bezoeker van je webshop overgaat tot een aankoop. Van het tonen van interesse naar het worden van vaste klant is namelijk nog een aardige stap. Gelukkig zijn er met betrekking tot online marketing allerlei tools beschikbaar om leads te genereren uit je vooralsnog alleen rondkijkende online bezoekers. Je kan onder andere gebruikmaken van de mogelijkheden die marketing automation op dit vlak te bieden heeft. Envoker heeft uitgebreide kennis van marketing automation tools en weet alles van conversies en klantenbinding.

Wat is marketing automation?

Ecommerce marketing is een breed vakgebied, waarin een belangrijke plaats is gereserveerd voor het uitbreiden van je klantenkring door het vinden van nieuwe leads en prospects. Een interessante fractie binnen je doelgroep wordt gevormd door internetgebruikers die jouw brand, website, webshop of social media al kennen, maar nog niet overgegaan zijn tot een aankoop, offerteaanvraag, inschrijving op je nieuwsbrief of verzoek om informatie.

Om geïnteresseerde bezoekers warm te houden, is marketing automation de aangewezen methode. Hierbij zet je verschillende geautomatiseerde systemen in om deze toekomstige klanten voor je te winnen. Dit kan door ze actief te benaderen tijdens hun vooralsnog fragmentarisch en vrijblijvend verlopen costumer journey.

Het regelmatig versturen van een persoonlijke e-mail is één voorbeeld van beschikbare market automation tools die je als bedrijf kan inzetten. Geautomatiseerd klantcontact met als doel websitebezoeken om te zetten in verkoopcijfers vraagt echter eerst om het nodige vooronderzoek.

Een andere veel gebruikte automation is het bijhouden van het gedrag van de marketing- en sales qualified leads op je website en daar via een andere automation op reageren. Onderstaand voorbeeld laat zien hoe gemakkelijk het is om in ActiveCampaign bij te houden welk type productgroep deze leads op je website bekijken en vanuit daar een vervolgactie op in te plannen.

marketing automation

Deze vervolgactie kan komen uit de hoek van lead nurturing bij de marketing qualified leads of juist uit de hoek van sales voor de sales qualified leads. Naast deze zijn er natuurlijk nog talloze andere mogelijkheden.

Marketing automation software inzetten

Voordat je een lead kan stimuleren vaste klant te worden, moet je een goed beeld hebben van het profiel van de desbetreffende persoon. In de aanloop naar het strategisch aanwenden van automation software, wordt daarom een overzicht gemaakt van de gedragingen en interacties van de lead wanneer deze jouw site of shop bezoekt. Op die manier kom je meer te weten over de producten of diensten waarvoor je potentiële nieuwe klanten interesse hebben, welke weg op de site wordt afgelegd en waar het pad naar een conversie voor de bezoeker doodloopt. Op basis van deze learnings kan je meer relevante content op het juiste moment inzetten voor deze bezoeker.

Aan de hand van dergelijke gegevens kan je een omvangrijk profiel samenstellen, dat verreikende inzichten geeft en waarmee de marketing automation specialist met bijvoorbeeld salesforce of active campaign aan de slag kan. Op een ecommerce platform of in ieder geval bij een groot aantal ecommerce businesses is het uiteindelijke doel van marketingautomation de omzet te verhogen door de hoeveelheid abandoned carts of onvoltooide webshopbezoeken te reduceren.

Het is fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion

We doen voor onze media-brands met regelmaat beroep op de expertise van Envoker. Hoewel we intern heel wat kennis hebben, is het fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion, het sparren over de beste strategie of gewoon de extra handjes die nodig zijn om een project rond te krijgen. In Envoker hebben we voor het eerst een transparant bureau gevonden dat met plezier haar kennis deelt en pragmatisch meedenkt. De communicatie loopt altijd snel en direct, wat voor een online media-bedrijf als het onze gewoonweg essentieel is. En misschien nog het belangrijkste: de resultaten zijn er. Het verschil met andere bureaus komt meteen bovendrijven.

Kevin Van der Straeten Kevin Van der Straeten
Managing Mind | Pinkminds

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker.

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker. Ze hebben de nodige ervaring en kennis in huis om strategisch mee te denken op elk niveau. Daarnaast kan je ook voor uitvoerende taken meer dan gerust zijn van een correcte aanpak, met focus op de doelstellingen.

Nick Boterberg Nick Boterberg
Senior Online Marketeer | Combell

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken.

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken. Het resultaat is een zeer uitdagende online groeistrategie met bijbehorende begroting waarbij beschikbaar budget en ROAS maatgevend zijn.

Jornt de Meurichy Jornt de Meurichy
Online Traffic Manager | Roompot Vakanties

Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat.

Een open-minded, kritische én energieke club met ontzettend veel know-how over vrijwel alle aspecten van digitale marketing. Of het nu gaat over advertising, attributie, budgetten of strategische keuzes; Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat!

Wesley Koolen Wesley Koolen
E-Commerce Manager | Roompot Vakanties

Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker

“Vanuit Roompot zijn we zeer te spreken over de samenwerking. Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker. Online marketing is een belangrijk onderdeel van onze totale marketing strategie, hiervoor leveren de marketeers van Envoker al jaren een grote bijdrage. De resultaten hieruit volgend zijn jaar op jaar zeer positief!"

Laura Ligthart Laura Ligthart
Director Sales | Roompot Vakanties

De voordelen van marketing automation

Ecommerce marketing automation heeft een groot aantal voordelen boven ‘koude’ internetmarketing. Het richt zich in de eerste plaats op personen die al bekend zijn met je bedrijf. Dat betekent dat je voor deze groep geen brand awareness of campagne voor het creëren van naamsbekendheid hoeft te ontwikkelen. Bovendien is het zo dat de online bezoekers waarvoor je het marketing automation-platform aanwendt reeds enige mate van interesse voor jouw dienst of product hebben ontwikkeld.

Dit maakt het extra gemakkelijk om hen op cruciale punten in hun customer journey te benaderen. En dan is er nog het feit dat de specifieke klant al enige tijd nadenkt over een mogelijke aankoop in jouw webstore. Dit maakt de kans nog groter dat de marketing-automationstrategie die je voor deze lead uitrolt slaagt. Er is dus veel te zeggen voor marketing-automation.

De grootste voordelen van marketing automation komen uit inzicht en de personalisatie die je daar op toe zal passen in de customer journey;

  1. Genereer betere leads door betere informatievoorziening
  2. Voed je leads met de juiste informatie over je product of dienst
  3. Personaliseer met deze kennis de klantreis
  4. Accuratere data die zorgt dat je slimmere beslissingen maakt
  5. Sales en marketing op komen sneller op één lijn
  6. Bouw een 360 graden beeld van je klanten op

Enthousiast en klaar om aan de slag te gaan?

Wij zeker! Neem direct contact met ons.

Onze diensten

E-mail Marketing

Als bedrijf probeer je op verschillende manieren in het oog te springen bij je doelgroep. Een daarvan is per e-mail. E-mailmarketing is een zeer succesvolle manier om de naamsbekendheid, afzet en omzet van je bedrijf te vergroten. Via nieuwsbrieven en e-mailcampagnes breng je bestaande en potentiële klanten op de hoogte van je actuele productaanbod en laat je ze zien waarom ze voor jouw producten moeten kiezen.

E-mail Marketing

Gevarieerde automation tools beschikbaar

Lead scoring is waar het binnen marketingautomation vooral om draait. Maar om potentieel geïnteresseerden de gehele salesfunnel te laten doorlopen en met een bestelling te laten afsluiten, moet je ze eerst de goede kant op zien te bewegen. Tijdens dit traject speelt lead nurturing een belangrijke rol. Lead nurturing is het gepast en zorgvuldig reageren op door mogelijke klanten ondernomen acties op jouw site of in jouw shop. Dit kan bijvoorbeeld betekenen dat je tot email marketing moet overgaan om je bedrijf, product of dienst onder de aandacht te houden.

Afhankelijk van wat een lead nodig heeft om tot een actieve koper te worden geconverteerd, kan je de e-mails gebruiken om acties aan te kondigen of de ontvanger te wijzen op aanbiedingen die interessant zijn. Een marketing automation-systeem maakt het uitvoeren van conversiegericht contact met leads een stuk gemakkelijker.

Maar welk pakket moet je kiezen? Dat is volledige afhankelijk van je bedrijf en je doelstellingen. Het landschap van marketing automation tools is bijzonder ingewikkeld. Laat je daarom goed adviseren over welke oplossing voor jouw doelstellingen de beste is.

ActiveCampaign

ActiveCampaign is niet je standaard e-mail service provider. Het is een compleet e-mailmarketing en marketing automation pakket met daarbij een volledig CRM-platform. Maar waar ActiveCampaign echt in uitblinkt zijn de indrukwekkende automatiseringsfuncties. Het bevat een zeer krachtige visuele editor waarmee je verbazingwekkende e-mailworkflows kunt bouwen waar weinig anderen aan kunnen tippen.

Weten of ActiveCampaign iets voor jou is? Neem gerust contact op.

HubSpot

HubSpot is een inbound sales- en marketingpakket wat bedrijven helpt bezoekers aan te trekken, leads te converteren en deze te converteren. Je kunt HubSpot gebruiken om landingspagina's te hosten, blogs te schrijven, e-mail automations te maken en om de interacties met je leads en klanten te beheren. Allemaal terwijl je het succes van de campagne analyseert en het gedrag van gebruikers volgt.

Weten of HubSpot iets voor jou is? Neem gerust contact op.

Blijf op de hoogte van het online marketing nieuws!

Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief naar onze klanten én geïnteresseerden. Deze nieuwsbrief staat vol met de laatste nieuwtjes op online marketing gebied. Wil je dus op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied schrijf je dan snel in!

Marketing automation specialist via Envoker

Wil je weten wat in het kader van lead nurturing de beste marketing voor jouw shop of site is? Of merk je aan de interacties met geïnteresseerden dat er sowieso meer rendement te behalen valt? Dan is het een goed idee om te kijken wat een marketing automation-pakket voor je kan betekenen. Wij hebben ervaring met de diverse grote marketing automation pakketten zoals HubSpot en ActiveCampaign.

Daardoor kunnen wij op basis van de gegevens en klantprofielen die het onderzoek rond je website ons geeft een uitstekende afweging maken van wat nodig is. Conversies zijn weliswaar het eerste doel, maar klantbehoud is minstens zo belangrijk. Wij selecteren evenwel altijd de marketing-automation tool die voor jou het beste resultaat oplevert. Mail of bel voor nadere informatie rond marketing automation met Envoker.

Recente artikelen

Bloovi
Combell
Decovry
Eventplanner.be / .nl
Halito
IgnitionOne
Roompot Vakanties
Verhuurwinkel.nl
Bing Ads
Connections
Dakenshop
Hogenboom Vakantieparken
StoryMe
Wellens Men
BandenConcurrent
Starss
Nilsson
Novid
Pinkminds
Villapark de Paardekreek
Sentia
Thermaalbad Arcen
BTS Tank Solutions
Dr. Feriduni Hair Clinic
LightBrands
Staen
Van Mele Tuinmeubelen
Neapharma
Klok'uus