Web analytics geeft inzicht in je online campagnes

Het kunnen aflezen en interpreteren van de juiste web analytics data is van groot belang voor wie meer wil weten omtrent het functioneren van een internetsite, online marketing campagne of online shop. Dankzij data analyse van o.a. statistieken, heatmaps en clickmaps kan onder meer worden onderzocht hoe een site presteert, of een opgezette marketingstrategie effect heeft en hoe hoog de conversie ratio is. De expertise die webanalytics bureau Envoker biedt is daarbij onmisbaar.

Het belang van web analytics

Internetmarketing is niet gebaat bij willekeur en giswerk. Om een succesvolle online campagne uit te rollen moet je immers weten wat er op je website gebeurt om correct hierop in te spelen. Daartoe is een goede analyse van prestatierapporten, statistische gegevens, grafieken en andere cijfers noodzakelijk. Je krijgt inzicht in het verkeer van, naar en op je site, ontdekt waar verbeteringen wenselijk zijn en leert met welke content je je website bezoekers kunt motiveren en interesseren. Dankzij de kennis die Google Analytics en overeenkomstige webstatistieken opleveren, kan je bovendien direct reageren op online ontwikkelingen. Wat voor jouw site nodig is is afhankelijk van veel zaken en web data analytics geven je daarbij een schat aan onmisbare data en informatie.

Maatwerk op basis van je website data

Analytics brengt uitstekend in beeld wat zich achter de schermen van je website of webshop afspeelt en vormt de ruggengraat van je online marketingstrategie. Wat statistische data echter niet kunnen bieden, is een draaiboek of klinkklare oplossing voor je internetcampagne. Omdat elke onderneming, organisatie, webshop of -site anders is, is anticiperen op online web analytics een kwestie van maatwerk.

Wat voor het ene bedrijf tot een aanzienlijke stijging van geïnteresseerde bezoekers en potentiële klanten heeft geleid, hoeft niet voor een ander bedrijf te werken. Hierdoor zijn er geen standaardoplossingen waarop een online marketeer kan terugvallen. Het resultaat is een unieke en doelgerichte uitwerking van de statistische rapportages op maat van jouw internetsite of -shop.

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker.

Ik hou van de no-nonsense, resultaat gefocuste aanpak van Envoker. Ze hebben de nodige ervaring en kennis in huis om strategisch mee te denken op elk niveau. Daarnaast kan je ook voor uitvoerende taken meer dan gerust zijn van een correcte aanpak, met focus op de doelstellingen.

Nick Boterberg Nick Boterberg
Senior Online Marketeer | Combell

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken.

Een zeer kundige enthousiaste club, die met hun hoge kennisniveau out of the box durven te denken. Het resultaat is een zeer uitdagende online groeistrategie met bijbehorende begroting waarbij beschikbaar budget en ROAS maatgevend zijn.

Jornt de Meurichy Jornt de Meurichy
Online Traffic Manager | Roompot Vakanties

Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat.

Een open-minded, kritische én energieke club met ontzettend veel know-how over vrijwel alle aspecten van digitale marketing. Of het nu gaat over advertising, attributie, budgetten of strategische keuzes; Envoker is voor Roompot van grote waarde geweest in het maken van fundamentele keuzes daarin en met fantastisch resultaat!

Wesley Koolen Wesley Koolen
E-Commerce Manager | Roompot Vakanties

Het is fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion

We doen voor onze media-brands met regelmaat beroep op de expertise van Envoker. Hoewel we intern heel wat kennis hebben, is het fijn een partner-in-crime te hebben waarop je kan terugvallen voor een second opinion, het sparren over de beste strategie of gewoon de extra handjes die nodig zijn om een project rond te krijgen. In Envoker hebben we voor het eerst een transparant bureau gevonden dat met plezier haar kennis deelt en pragmatisch meedenkt. De communicatie loopt altijd snel en direct, wat voor een online media-bedrijf als het onze gewoonweg essentieel is. En misschien nog het belangrijkste: de resultaten zijn er. Het verschil met andere bureaus komt meteen bovendrijven.

Kevin Van der Straeten Kevin Van der Straeten
Managing Mind | Pinkminds

Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker

“Vanuit Roompot zijn we zeer te spreken over de samenwerking. Communicatie, advies en strategie staan voor mij centraal in onze samenwerking met Envoker. Online marketing is een belangrijk onderdeel van onze totale marketing strategie, hiervoor leveren de marketeers van Envoker al jaren een grote bijdrage. De resultaten hieruit volgend zijn jaar op jaar zeer positief!"

Laura Ligthart Laura Ligthart
Director Sales | Roompot Vakanties

Supermetrics & Data Studio bieden extra mogelijkheden

Zelf gebruiken we bij Envoker naast Google Tag Manager, Google Analytics, SemRush ook Supermetrics en Google Data Studio.

Supermetrics is een plugin voor Data Studio en Google Sheets die naadloos samenwerkt met duizenden bronnen van informatie en online marketing kanalen. Hierdoor kan je gemakkelijk diverse campagnes aan data bij elkaar plaatsen en in één overzichtelijk marketing dashboard krijgen. Hieronder een voorbeeld van Facebook en Google Ads.

facebook vs google ads

Enthousiast en klaar om aan de slag te gaan?

Wij zeker! Neem direct contact met ons.

Mogelijkheden van web analytics

De informatie die wij uit webstatistieken en web site kunnen aflezen is enorm uitgebreid. Hoewel essentieel is het verschaffen van inzicht in het effect van een lopende campagne er maar een beperkt onderdeel van.

Analytics data stellen je namelijk ook in staat om een beeld te krijgen van de user experience. Hiermee worden eventuele knelpunten op een website duidelijk. Een stijgend aantal bezoekers dat zich niet vertaalt naar een hogere conversie ratio vraagt bijvoorbeeld om extra onderzoek.

Verder wordt door middel van webanalytics de customer journey in beeld gebracht. Vanzelfsprekend kan je eveneens analyses maken van je social-mediakanalen. Ook Facebook en Google Analytics geven je bijvoorbeeld veel statistische gegevens, variërend van bezoekersaantallen tot hoeveel mensen je post heeft bereikt.

Meten is weten...en desgewenst wijzigingen doorvoeren

Om een goed beeld te krijgen van hoe je website, webshop of social media presteert in bijv. de search engines worden meetbare resultaten als uitgangspunt gehanteerd. Deze noemt men ook wel KPI’s of Key Performance Indicators.

Ze zijn onmisbaar om het effect van je internetmarketing tastbaar te maken. Een handig hulpmiddel daarbij is webanalytics in real time. Wordt een vooraf gestelde KPI niet gehaald, dan kun je dat met realtime meteen zien en direct aanpassingen op je website aanbrengen.

Envoker maakt gebruik van elke beschikbare web analytics tool om gericht te kunnen inspelen op behaalde resultaten, variërend van Google Tag Manager tot enhanced e-commerce-implementaties.

Blijf op de hoogte van het online marketing nieuws!

Regelmatig versturen wij een nieuwsbrief naar onze klanten én geïnteresseerden. Deze nieuwsbrief staat vol met de laatste nieuwtjes op online marketing gebied. Wil je dus op een eenvoudige manier op de hoogte blijven van de laatste ontwikkelingen op online marketing gebied schrijf je dan snel in!

Conversie Attributie en de Customer Journey

Google Analytics werkt op basis van het zogenaamde "last indirect click" principe. Dat wil zeggen dat ze vooral naar de laatste kliks in de customer journey kijken of een bezoeker te beoordelen. Zeker niet in alle online marketing campagnes is dat de juiste manier om naar deze data te kijken.

Als je naar onderstaande customer journey kijkt zal je zien dat de gemiddelde klantenreis een stuk complexer is en dat je de waarde van een kanaal absoluut niet kan afrekenen op de allerlaatste klik.

customer journey

In Google Analytics is dit goed terug te zien als men kijkt naar de conversiepaden van een gebruiker. Zeer belangrijk is het dus voor elke online marketing strategie om de klantenreis goed in kaart te brengen en waar nodig conversie attributie toe te passen op de data. Hierdoor is het pas écht mogelijk om alles naar waarde in te schatten maar vooral alle onderdelen goed bij te sturen.

Onze diensten

Conversie attributie

Bij het converteren van potentieel geïnteresseerden van je website of online winkel naar actieve klanten is de laatste klik het belangrijkst. Dit is immers meestal het moment waarop een bestelling geplaatst en betaald wordt. Er gaat echter een heel traject aan vooraf voordat een bezoeker van je website zover komt. Een afgeronde en winstgevende conversie neemt over het algemeen dan ook meerdere dagen en websitebezoeken in beslag. Envoker brengt de totale customer journey met behulp van een zogeheten conversie attributie model voor jouw organisatie in beeld.

Conversie attributie

Recente artikelen

Bloovi
Combell
Decovry
Eventplanner.be / .nl
Halito
IgnitionOne
Roompot Vakanties
Verhuurwinkel.nl
Bing Ads
Connections
Dakenshop
Hogenboom Vakantieparken
StoryMe
Wellens Men
BandenConcurrent
Starss
Nilsson
Novid
Pinkminds
Villapark de Paardekreek
Sentia
Thermaalbad Arcen
BTS Tank Solutions
Dr. Feriduni Hair Clinic
LightBrands
Staen
Van Mele Tuinmeubelen
Neapharma
Klok'uus