Blog

blog

Maak jij al gebruik van chatbots?

Online Marketing Strategie
Edwin Kersten

Door Edwin Kersten
Geplaatst op 30 oktober 2018 | Bewerkt op 1 december 2023

Maak jij al gebruik van chatbots?

Iedereen heeft tegenwoordig wel eens te maken gehad met een chatbot. Je ziet ze steeds vaker op je beeldscherm verschijnen als je een website opent. Het gaat verder dan alleen website, ze worden ook ingezet via verschillende messaging apps zoals Facebook en WhatsApp. 

Een chatbot is eigenlijk geautomatiseerd een gesprek voeren. Iemand stelt via de chat een vraag en de chatbot reageert hier automatisch op. Chatbots leren van interacties die al eerder plaatsgevonden hebben. Hoe meer mensen dus gebruik maken van chatbots hoe beter deze zich ontwikkelt.

Steeds meer organisaties maken gebruik van chatbots. Dit doen ze omdat het voor hun medewerkers veel werk uit handen kan nemen. Hiernaast hebben klanten steeds hogere eisen. Ze willen namelijk snel geholpen worden en ook het liefst 24/7 iemand kunnen bereiken en dankzij chatbots kan dit. Het lijdt dus tot een efficiënte manier van werken en een positievere ervaring van je klanten.

Ook Facebook is bezig met het steeds meer implementeren van chatbots. Op Facebook kunnen bedrijven een chatbot aanmaken. Deze wordt dan gekoppeld aan het zakelijke Facebook profiel. Op deze manier kan snel en gemakkelijk met de klant gecommuniceerd worden.

Chatbots kunnen helaas niet alles begrijpen, dit kan leiden tot irritaties bij de klant. Het is dus wel verstandig om medewerkers te hebben die waar nodig bij kunnen springen met het communiceren met je klanten. Dit is een voorbeeld van een nadeel van Chatbots. Andere nadelen en voordelen van Chatbots zijn hieronder kort benoemd.

 

In de toekomst krijgen Chatbots een steeds grotere rol. Ze zullen steeds beter antwoord kunnen geven op vragen en ze worden steeds menselijker gemaakt. Hierdoor wordt het verschil tussen een gesprek voeren met een chatbot of met een mens steeds minder zichtbaar.

Contact

Zullen we samen
resultaten boeken?

Léon Maljaars
Specialist

Liever sparren met
onze expert Léon?

Bel of stuur dan direct een mailtje naar onze expert Léon!

Gerelateerd

Verder lezen?

11 essentiële tactieken voor een B2B inbound marketing strategie
11 essentiële tactieken voor een B2B inbound marketing strategie

In het snel evoluerende digitale landschap van vandaag zoeken bedrijven continu naar manieren om op te vallen, met name binnen de B2B-sector. Inbound marketing is een ...

Lees verder
Wat is Reverse Video Search en waarom is dit belangrijk?
Wat is Reverse Video Search en waarom is dit belangrijk?

Terwijl we door de snelle digitale wereld navigeren, zijn tools die op een efficiënte manier enorme hoeveelheden gegevens doorzoeken van cruciaal belang. Een opkomen ...

Lees verder
5 voordelen van een customer journey
5 voordelen van een customer journey

Een customer journey is een manier om te begrijpen hoe jouw klanten met jouw bedrijf omgaan. Door het uitwerken van een customer journey krijg je een visuele weergave ...

Lees verder
SCROLL