Blog

blog

Ga jij straks aan de slag met Bing Shopping?

Zoekmachine Adverteren
Edwin Kersten

Door Edwin Kersten
Geplaatst op 26 oktober 2018 | Bewerkt op 1 december 2023

Ga jij straks aan de slag met Bing Shopping?

In 2009 werd een nieuw type zoekmachine gelanceerd door Microsoft, namelijk Bing. De laatste jaren is deze zoekmachine steeds meer aan het groeien wereldwijd; momenteel is het marktaandeel van Bing in Nederland 10%. Ook de functies die Bing aanbiedt breiden steeds meer uit. Zo is in 2015 Bing Shopping op de markt gekomen. Maar wat houdt dit in en is het de moeite waard om het te gebruiken als bedrijf? In deze blog vertellen we u wat Bing Shopping is en waarom het voor u interessant kan zijn.

Wat is Bing Shopping?

Google shopping is bij de meeste mensen al wat bekender. Microsoft heeft nu dus zijn eigen versie, namelijk Bing Shopping een onderdeel van Bing Ads. Bing Shopping werkt kort gezegd net als Google Shopping. Bing Shopping zijn productadvertenties die getoond worden bij de zoekresultaten op Bing. Deze productadvertenties bevatten een afbeelding, prijs, productomschrijving en bedrijfsnaam. Zodra iemand een bepaald product opzoekt in Bing verschijnen boven aan bij de zoekresultaten de productadvertenties. Gebruikers kunnen nu gemakkelijk de prijzen en verschillende aanbieders met elkaar vergelijken. In verschillende grotere landen is het al mogelijk om gebruik te maken van Bing Shopping. In Nederland is dat op dit moment nog niet het geval.

Bing-Netwerk

Het Bing-netwerk (naast Bing vallen ook Yahoo en AOL hieronder) heeft maandelijks 167 miljoen unieke zoekers uit de in totaal 5,5 miljard maandelijkse zoekacties op Bing Netwerk; dit is ongeveer 33% van de Amerikaanse desktopmarkt.

Vergeleken met de cijfers van Google klinkt dit misschien niet heel indrukwekkend: Google heeft 1,16 miljard maandelijkse unieke zoekers en meer dan 100 miljard maandelijkse Google zoekacties, maar Bing biedt wel kansen, omdat meer dan 56 miljoen maandelijkse zoekers niet bereikt worden via Google.

Waarom je moet adverteren in Bing Shopping

Hoewel Google een groter marktaandeel heeft dan Bing, kan het interessant voor uw zijn om er toch gebruik van te maken. Er zitten zeker voordelen aan het adverteren op Bing die u eventueel kunnen overtuigen om er gebruik van te maken.

  • Lage concurrentie en CPC
    Doordat Bing kleiner is op verschillende vlakken, zijn er ook minder mensen die gebruik maken van het advertentieplatform vergeleken met Google. Hierdoor is de concurrentie laag en wordt het adverteren een stuk goedkoper en dat betekent dat je je CPC lager kunt instellen. Bedrijven kunnen dus sneller en makkelijker een hoge positie verkrijgen binnen de Bing zoekresultaten.
     
  • Adverteren met afbeelding extensies
    Afbeeldingen spelen een belangrijke rol bij advertenties. Een advertentie met afbeelding zal namelijk eerder klanten naar uw website trekken dan een advertentie zonder afbeeldingen. Bing speelt hier slim op in door bij advertenties afbeelding extensie toe te voegen.
     
  • Snel en eenvoudig Google Adwords campagnes importeren
    Via Bing Shopping kunt u gemakkelijk en snel alle Google campagnes importeren. Dit scheelt een hoop tijd en werk voor de mensen die al actief waren op Google Shopping.
     
  • Niet-Google kopers bereiken
    Veel Windows apparaten (tablets, laptops, smartphones en gameconsoles) worden geleverd met Bing als standaard zoekmachine. Niet iedereen verandert zijn of haar zoekmachine naar bijvoorbeeld Google, waardoor bepaalde doelgroepen alleen op Bing te vinden zijn. Door dus te adverteren op Bing Shopping loopt u deze doelgroep niet mis en vergroot u dus uw bereik naar uw doelgroep die eventueel niet gebruik maakt van Google als zoekmachine.
     
  • 3-for-1
    Uw advertenties zullen op Bing, Yahoo en AOL verschijnen.
     
  • Betere controle over uw campagnes
    In Bing Shopping kunt u aanpassingen maken op advertentie groepsniveau in plaats van alleen op campagneniveau. Zoals hoger of lager bieden op basis van specifieke demografische gegevens of locaties. Maar je kan ook gebruik maken van verschillende talen, tijdzones, planning en meer in één campagne.
     
  • Automatisering
    Bij Bing-Shopping is er de mogelijkheid om uw resultaten te automatiseren in plaats van  de resultaten handmatig te bekijken en wijzigingen aan te brengen.
     
  • Device targeting
    In Bing Shopping heeft u ook de optie om uw advertenties te targeten op basis van de apparaat type en besturingssysteem.
     
  • Meer flexibiliteit in het organiseren van uw producten
    In Bing Shopping kunnen de gebruikers meer gebruik maken van diversiteit bij het schikken van hun producten. De gebruikers kunnen productgroepen maken onder andere op basis van merk, producttype, categorie of custom labels. 

 

 

 

 

Nadelen van Bing Shopping ten opzichte van Google Shopping

Natuurlijk zitten er ook enkele nadelen aan Bing. Deze nadelen zullen we ook toelichten zodat er een duidelijke afweging gemaakt kan worden of het de moeite waard is om Bing Shopping te gebruiken.

  • Bereik
    Ookal heeft Bing een groeiend marktaandeel, het kan niet tippen aan het grote marktaandeel van Google Shopping. Het bereik van Bing is hierdoor dus veel beperkter dan  het bereik van Google.
     
  • Smartphones en tablets
    Google heeft een samenwerking met Apple. Dit houdt in dat Google een kleine 3 miljard dollar heeft betaald om de standaard zoekmachine te blijven bij de iPhone. Hierdoor heeft Google een groot aandeel binnen de zoekmachines op smartphones. Bing heeft daarentegen een relatief klein marktaandeel op het gebied van smartphone en tablets.
     
  • Locatie instellingen van campagnes
    Google Shopping heeft uitgebreide mogelijkheden om je doelgroep te targeten binnen het advertentieplatform. Met Google kan je je advertenties namelijk focussen op hele specifiek locaties. Met Bing kan dat niet, deze is beperkt tot alleen het targeten van de grote Nederlandse steden.
     
  • Partnernetwerk
    In vergelijking met Bing heeft Google heeft een groter partnernetwerk waarmee advertentieruimte kan worden vrijgemaakt.
     

Toekomst?

Hoe het verder zit in de toekomst? De exacte release datum van Bing Shopping in Nederland is nog niet bekend, maar waarschijnlijk zal het niet lang meer op zich laten wachten. Wat wel een feit is, is dat het marktaandeel van Bing steeds meer aan het groeien is en dus zeker interessant is om in de gaten te houden.

Contact

Zullen we samen
resultaten boeken?

Léon Maljaars
Specialist

Liever sparren met
onze expert Léon?

Bel of stuur dan direct een mailtje naar onze expert Léon!

Gerelateerd

Verder lezen?

5 stappen naar een succesvolle SEA strategie voor lokale bedrijven
5 stappen naar een succesvolle SEA strategie voor lokale bedrijven

Het is essentieel voor jou als bedrijf om SEA te benutten om je online zichtbaarheid te vergroten en effectief in contact te komen met je doelgroep. Het begrijpen van ...

Lees verder
10 tips voor het adverteren op bol.com
10 tips voor het adverteren op bol.com

Bol.com is het grootste e-commerce platform van Nederland en vertegenwoordigt een onmisbare weg voor bedrijven om in contact te komen met een breed en zeer actief con ...

Lees verder
Microsoft Ads in 2023: 5 tips voor succes
Microsoft Ads in 2023: 5 tips voor succes

Microsoft Advertising (voorheen Bing Ads) is een uitgebreid advertentieplatform van Microsoft waarmee bedrijven hun klanten op meerdere apparaten en platforms kunnen ...

Lees verder
SCROLL