Het beginnen van een succesvolle e-commerce webshop is een uitdaging met de toenemende concurrentie. We hebben inmiddels meer dan 41.000 e-commerce pureplayer webshops in NL actief. Daarbij zijn er een aantal hele grote bedrijven actief, waarbij het net lijkt of er in elke sector uitbreiding plaatsvindt (Bol, Coolblue,...). Maar waar kan jij op focussen om te zorgen dat je toch succesvol blijft in de markt? 

In dit blog geef ik je 9 tips voor een e-commerce webshop, om de omzet zó snel te laten groeien dat je binnenkort een groter magazijn nodig hebt!

Algemene marketing tips 

1. Bepaal je niche

Bepaal je Niche

Leuk dat je een product hebt om te verkopen maar waarom is het zo speciaal en voor wie? Dit is een standaardanalyse die je zou moeten maken voor het bepalen van je marketingstrategie, maar hoe vertaal je dit naar je online omgeving? Stel jezelf de volgende vragen:

  • Heb je veel of weinig concurrenten?
  • Bieden zij een identiek product, of heb jij een uniek product of dienst?

Stel deze vragen niet enkel aan jezelf maar stel ze ook aan potentiële klanten. 

2. Focus op de potentiële klant

Focus op potentiele klant

Het klinkt makkelijk en ik hoor je zeggen: ja, ik weet precies wie mijn potentiële klant is. Maar zoek het contact met de klant en vraag of ze jouw product of dienst ook echt nodig hebben. Vergeet daarbij niet te vragen hoe en wanneer het product gebruikt wordt. Dit is onderdeel van het ouderwetse marktonderzoek, maar wordt tegenwoordig vaak overgeslagen of niet grondig genoeg uitgevoerd. Toch ligt hier wel vaak het begin van een gezonde groei van je webshop.

Dit helpt ook direct met het aanbrengen van een focus op de dingen die je wilt doen en dingen die je moet laten vallen. In plaats van alleen maar te kijken naar wat de concurrentie doet, kan je de juiste afweging maken waar geld en tijd in te investeren. Wanneer je dit inzichtelijk hebt, kies je daarna de juiste online marketing boodschap en bijbehorende kanalen om deze te verspreiden.

Maar wat wil je vertellen in je online marketing uitingen? Hiervoor is het belangrijk om te weten welk verhaal je wilt vertellen naar je doelgroep.

3. Storytelling

storytelling

Niet direct het eerste onderdeel waar je aan zit te denken, maar het is een van de krachtigste onderdelen van marketing. Verhalen geven een kapstok om gebruikers te overtuigen waarom jij anders bent dan de rest. Daarnaast kun je met een goed verhaal je webshop en productkeuzes duidelijk naar je doelgroep communiceren. Niet alleen productgerelateerd, maar ook brand gerelateerde interne en externe communicatie vallen hieronder. 

Story telling helpt een band met je bedrijf te creëren en terugkerende klanten te genereren. Welk verhaal wil jij vertellen?

Hoe de doelgroep en de potentiële klant te bereiken.

Maar hoe bereik je dan je gekozen doelgroep? En welke methodes zet je in om potentiele klanten met de juiste boodschap te bereiken? 

Hierbij kan je kijken naar drie verschillende methodes om de juiste boodschap te vertellen naar je doelgroep. 

4. Implementeer een omni-channel verhaal lijn

Omnichannel verhaal lijn

Wat ga je waar en wanneer tegen vertellen? Stel hiervoor een plan op zodat je doelgroep altijd de juiste communicatie op het juiste moment tegenkomt op verschillende kanalen. Hou hierbij wel rekening met de best-practices per medium. Dus, geen 4 pagina's webtekst in een Facebook-post, maar de content aanpassen per kanaal. 

Daarnaast is het ook belangrijk om in het achterhoofd te houden dat niet elk medium dezelfde doelstelling heeft. Zo zijn search advertenties doorgaans een stuk meer salesgericht dan een branding display campagne en hierbij mag je dan ook niet dezelfde resultaten verwachten.

Er is echter wel een doelstelling die je voor elk medium gelijk kunt houden: de gebruiker verder de sales funnel in sturen.

5. Klantenfunnel

Het is dan ook erg belangrijk om een klanten funnel te gebruiken. Zo kun je namelijk de verschillende stappen in het salesproces naar voren laten komen. Hiervoor kijken we naar drie verschillende focuspunten:

  1. Wat is het probleem van de gebruiker?
  2. Wat is de intentie van de gebruiker?
  3. Hoe kan ik de gebruiker helpen om zijn probleem op te lossen?

Vooral voor een webshop is het belangrijk om te weten welk probleem je doelgroep heeft, om dit daarna zo goed mogelijk op te lossen. Zie ook het punt aan het begin van dit artikel. Alleen, dit is ook afhankelijk van de intentie van de gebruiker. Is de gebruiker op zoek naar een directe oplossing of zitten ze nog in de oriënterende fase? En hoe kan ik de gebruiker overhalen om van een oriënterende fase naar een koopgerichte fase te gaan? Dat verschilt per gebruiker, product en webshop. 

Een van de best presterende opties om je klanten funnel beter te laten presteren is de implementatie van personalisatie in je communicatie.

6. Personalisatie

Personaliseer je marketing boodschap

Dit begint al heel erg vroeg in het proces van je communicatie. We hebben het net al gehad over het implementeren van een omnichannel verhaallijn tussen de verschillende mediums. Neem dit ook mee in de personalisatie van je boodschap op andere kanalen.

Heeft iemand dus al een bepaalde categorie gezien via Facebook, neem dit dan mee in je Adwords-communicatie. Maar laat de boodschap volgens de klanten funnel terugkomen. Ook wanneer je in je webshop al weet wat iemand heeft gezien, of je weet de naam van diegene (een ingelogde gebruiker bijvoorbeeld), gebruik deze informatie dan om de gebruiker gericht toe te spreken. En om de categorieën / producten te laten zien die hij de vorige keer heeft bezocht.

Maar wat zijn dan de verschillende kanalen die je kunt gebruiken om gebruikers te bereiken?

Online Marketing kanalen

Vaak krijgen we de vraag “Waar kan ik mijn gebruikers benaderen om de meeste omzet te krijgen tegen de laagste prijs?”

Dit is de verkeerde vraag om te stellen. De eerste vraag zou moeten zijn: waar zit mijn doelgroep? En wat is de intentie van mijn doelgroep? Er zijn een aantal kanalen die je altijd kunt gebruiken. 

Kanalen Focus

7. Beperk je kanalen

Dit klinkt misschien vreemd, maar het is een van de beste methodes om sneller te groeien. Wanneer je je beperkt tot minder kanalen, heb je meer tijd om je volledige klanten funnel en omnichannel-strategie goed te implementeren. En de mogelijkheden en het bereik binnen de verschillende kanalen is zo groot dat je genoeg tijd nodig hebt om het maximale eruit te halen.

Analyseer eerst van welke kanalen je doelgroep gebruiktmaakt, om ze hier daarna op te benaderen in de content formats die passen bij het kanaal. Naast dat je verkeer naar je eigen platform wilt trekken, is het ook een goede groeitip om op andere (externe) platformen aanwezig te zijn.

8. Gebruik andere platformen met meer verkeer

Je hebt zelf waarschijnlijk niet evenveel bezoekers op je website als een Bol, Amazon of zelfs een Beslist. Op deze platformen kan je wel jouw eigen producten aanbieden zodat ze daar ook verkocht worden. Aangezien deze platformen vaak een vaste kost per verkoop in rekeningen brengen (gebaseerd op je omzet), heb je hier een goed en duidelijk overzicht van de kosten voor deze platformen. Houd wel goed rekening met bijvoorbeeld verzendkosten en eventuele retourkosten.

Een nadeel aan het gebruik van deze platformen is dat de keuzes van de gebruiker vaak gemaakt worden op basis van de prijs van het product en je minder ruimte hebt om je verhaal te vertellen. Let er daarnaast ook op dat de klantgegevens vaak niet voor je eigen marketing gebruikt kunnen worden. Dat is een groot nadeel wanneer je bijvoorbeeld een effectief e-mail automatiseringsproject op hebt gezet.

9. E-mail automatisering

Een groot gedeelte van de marketing funnel is niet alleen van belang voor het binnenhalen van nieuwe kopers en gebruikers, maar ook om van een nieuwe klant een terugkerende klant te maken. Dit kun je bereiken door een robuust e-mail automatiseringstraject op te zetten en je klanten hiermee te persoonlijk benaderen.

Met de juiste e-mails en opvolging kan je hiermee ook het juiste verhaal vertellen richting de kopers van je producten en het meenemen in de ontwikkelingen van je bedrijf en de producten die je aanbiedt.

Mijn collega Edwin heeft een aantal goede voorbeelden geschreven in het artikel 8 Active Campaigns automations die echt werken.

Bonus

Als extra heb ik hieronder nog negen korte tips die je zo kunt integreren/checken:

  1. Responsive website: dit is een must-have. 60% van het verkeer komt van mobiele apparaten, zorg ervoor dat je website op alle apparaten goed werkt. 
  2. Op elke pagina moet een link staan naar de winkelmand. Je wilt toch dat de gebruiker altijd kan betalen?
  3. Een goede en duidelijke zoekfunctie. De gebruikers zijn gewend om te zoeken, geef ze deze mogelijkheid.
  4. Contactinformatie op elke pagina. Dit is in relatie met het volgende punt, dit geeft vertrouwen.
  5. Geef vertrouwen aan de gebruiker door duidelijke informatie te geven over verzendingen, retouren, wat de USP (Unique Selling Point) van je webshop zijn.
  6. Up-to-date voorraad vertonen. Niks is zo funest voor je imago dan dat je klanten moet mailen met de mededeling dat het bestelde product niet in voorraad is.
  7. Integreer "Top"-lijstjes in je overzichten, zoals best verkocht, meest aanbevolen en top 5 nieuwe producten. Hierdoor geef je voor de gebruiker ook direct een structuur aan je assortiment.
  8. Goede en duidelijke filtermogelijkheden, zodat gebruikers makkelijk tot keuzes kunnen komen.
  9. Laat klanten reviews zien. Een oude vertrouwde, maar is nog steeds heel belangrijk. Ik geloof geen bedrijf of fabrikant, ik geloof wel andere mensen die ook het product hebben gekocht. Bonuspunten voor de webshops die binnen de recensies afbeeldingen en video’s toelaten.